Stemproblemen als signaal voor positieve desintegratie
Laura Stavinoha | Voor het 15e Internationale Dabrowski Congres in Denver maakte ik deze video over hoe ik overprikkelbaarheden en dynamismen gebruik in stemcoaching.
Hoe ziet dat er eigenlijk uit, begeleiding aan de hand van positieve desintegratie? Het is tenslotte een theorie van persoonlijke groei, en geen uitgewerkte behandelmethode met schema’s, interventies en oefeningen.
Als begeleiders hebben wij diverse achtergronden en werken we in de eerste plaats vanuit ons eigen specialisme. Positieve desintegratie is een context die we meenemen in de begeleiding. Dit betekent dat we in ieder geval perspectief bieden op (innerlijke) conflicten: wij zien deze als groeikansen, niet als problemen die opgelost moeten worden. Ook bieden we ruimte aan het doorleven van diepere, emotionele expressies, ervaringen en herinneringen. Daarnaast nodigen we je uit om steeds meer zelfbewustzijn te ontwikkelen en je persoonlijke waarden te indentificeren.
Op deze pagina vind je concrete, levendige voorbeelden van positieve desintegratie uit de begeleidingsprakijk.
Laura Stavinoha | Voor het 15e Internationale Dabrowski Congres in Denver maakte ik deze video over hoe ik overprikkelbaarheden en dynamismen gebruik in stemcoaching.
Lotte van Lith | Dit jaar is mijn bundel Intens mens uitgekomen. In deze casus bespreek ik psychologische aspecten uit het creatieve maakproces die ook verbonden zijn aan groei van mij als persoon. Daarbij verwijs ik naar dynamismen uit de theorie van positieve desintegratie.Daarbij verwijs ik naar dynamismen uit de theorie van positieve desintegratie.
Hanneke Knoop | Twee ouders zitten tegenover me. Joost en Tanya. Bezorgde ouders van Sasha. Hun kind gedraagt zich op school keurig, maar is thuis onhandelbaar. Boosheid, frustratie, dwarsheid en emotionele uitbarstingen.
Lara is 39 als ze ontdekt dat de problemen waar ze in haar leven tegenaan loopt te maken hebben met dat ze hoogbegaafd is. Ze is naarstig op zoek naar wie ze is en hoe ze daar mee kan omgaan.
Davids grootste probleem is zelfvertrouwen, hij wil weten hoe je dat uitdraagt via je stem. Tot zijn achttiende heeft hij gestotterd. Hij vindt zijn eigen stemgeluid niet mooi en wil lager, zwaarder en warmer klinken en hoopt zo meer autoriteit uit te stralen.